Inleiding
In zijn beroemde werk ‘Flow’ (1994) begint Mihaly
Csikszentmihalyi met de zin: ‘Drieëntwintighonderd jaar geleden kwam
Aristoteles tot de conclusie dat de mens bovenal streeft naar geluk.’, om
vervolgens de concluderen dat ondanks het verstrijken van eeuwen van
technologische en materialistische vooruitgang, we weinig meer van het geluk
begrijpen dan de tijdgenoten van de Macedonische filosoof. Nu dichtte
Aristoteles een andere betekenis toe aan ‘geluk’ dan Csikszentmihalyi, maar dat
dit begrip, dat in de Griekse oudheid werd geïntroduceerd, tot aan vandaag de
dag een belangrijke rol in onze dagelijkse levens speelt, staat zonder meer
vast.
Om meer inzicht te krijgen in wat een mens gelukkig maakt,
deed Csikszentmihalyi onderzoek naar de optimale ervaring, of in zijn woorden:
‘flow’, genoemd naar het vitale gevoel van stroming, dat iemand ervaart
gedurende de ervaring.
Flow en Creativiteit
In 1996 publiceerde Csikszentmihalyi het boek ‘Creativity’,
welke hij schreef naar aanleiding van zijn
onderzoek naar de gewoontes van mensen die bepalend waren voor hun
vakgebied. In dit gezelschap bevinden zich prominente wetenschappers,
nobelprijswinnaars, artiesten en kunstenaars. Flow wordt in dit boek genoemd
als essentiële drijfveer voor waarlijk creatief handelen. Uit dit onderzoek komt naar voren dat het
ervaren van ‘flow’ de gemene deler is, bij de geluksbeleving van mensen.
Gelukkige mensen ervaren meer ‘flow’ in hun leven.
Verder onderzoek naar Flow
Na het verschijnen van de invloedrijke boeken van
Csikszentmihalyi (1994, 1996) is er meer onderzoek naar ‘flow’ gedaan. Dankzij
de voortschrijdende techniek werd het mogelijk deze optimale ervaring in de
hersenen op minutieuze wijze te lokaliseren.
In maart 2014 werd het boek
‘The Rise of Superman’, van journalist Stephen Kotler, met veel bombarie
gepresenteerd. Kotler bundelde de resultaten van verschillende onderzoeken met
betrekking tot flow, en combineerde deze met de ervaringen van extreme atleten.
Het boek geeft aan hoe ver het onderzoek naar ‘flow’ is gevorderd. Dankzij de
moderne technologie weten we welke hersengebieden extra actief zijn (of juist
uitschakelen) tijdens de flowervaring; weten
we welke stoffen in de hersenen voor de sensatie zorgen; en welke hersengolven
de verwerking van informatie beïnvloeden.
Er zijn twintig jaar verstreken, sinds
Cszikszentmihalyi de definitie van ‘de optimale ervaring’
introduceerde. In die twintig jaar is de
term ‘Flow’, op verschillende wijzen van betekenis voorzien, al naar gelang de
modellen waarbinnen ze werd ingezet. Een
element blijft echter terugkomen: Flow draagt bij aan onze geluk beleving .
Steeds vaker duikt de term op in vooruitstrevende verhandelingen
over het onderwijs. Niet cijfers zouden de rode draad van een opleiding moeten
zijn, maar de mate waarin iemand leert zijn eigen potentie te realiseren. Maar
is ‘flow’ een begrip dat werkzaam is voor het onderwijs, of slechts een vage
belofte waarvan de vervulling ervan slechts aan een enkeling is gegeven? In deze serie artikelen wordt ingegaan op de wetenschap achter 'flow' en de toepasssingen in het onderwijs.
~N.M.~
deel 2. Flow - van wetenschap naar onderwijs - deel 2
~N.M.~
deel 2. Flow - van wetenschap naar onderwijs - deel 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten